Op woensdag 22 april 2020 om 20:00 vindt de politieraadszitting plaats op digitale wijze.
De agenda kan geraadpleegd worden in de rubriek bekendmakingen.
Vanaf 11 februari, de 112-dag, voert België een keuzemenu in voor de noodnummers 112 en 101. In een noodsituatie kan je zowel 112 als 101 bellen om één van de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance of politie) te bereiken. In alle gevallen word je geholpen, ook als je geen of de verkeerde keuze zou maken.
Begin deze week werden de handtekeningen gezet onder de verkoopovereenkomst voor de verwerving van een gebouw gelegen aan de Schaarbeeklei te Vilvoorde. Daarmee komt een eind aan de zoektocht naar een geschikte locatie voor de huisvesting van de lokale politie.
Het commissariaat in de Zennelaan dateert van 1994 en deed voor de politiehervorming dienst als huisvesting voor de toenmalige Rijkswacht met een 70-tal medewerkers. De politiezone is inmiddels uitgegroeid tot een korps van 179 medewerkers.
De agenda van de politieraadszitting die zal gehouden worden op donderdag 19 december 2019 werd gepubliceerd onder de rubriek bekendmakingen.
Op 6 december 2019 werd de raamovereenkomst ter oprichting van de politieassociatie Noordoostrand (NORA) plechtig ondertekend door de burgemeester-voorzitters en korpschefs van de politiezones Grimbergen, KASTZE, KLM, WOKRA, VIMA en Zaventem. Officieel gaat de samenwerking pas van start op 1 januari 2020, maar achter de schermen wordt al hard gewerkt om een kwaliteitsvol samenwerkingsverband te realiseren.
Wegens de geplande afbraakwerken van het oude wijkcentrum in de Streekbaan verhuizen onze wijkinspecteurs vanaf 28 november naar hun (tijdelijk) onderkomen in de Steenstraat in Koningslo.
Steenstraat 2
1800 Vilvoorde
0478 / 180.010
In afwachting van een nieuwe adviseur ter versterking van de Preventiecel, zijn wij genoodzaakt de volgende dienstverleningen voor onbepaalde duur stop te zetten.
- advies inbraakpreventie aan huis;
- uitvoeren van controle-bezoeken aan huis.
Indien u ons hieromtrent contacteert, zullen wij het nodige doen om alle informatie te registreren. Uw aanvraag wordt dan bewaard en u zal op een later tijdstip terug gecontacteerd worden.
U kan ondertussen onze website en sociale media in de gaten houden voor meer informatie met betrekking tot de heropstart van deze dienstverlening.
De volgende dienstverleningen worden wel nog uitgevoerd :
- afwezigheidstoezicht,
- ondersteuning buurtinformatienetwerken (BIN),
- fiets graveren en/of labelen.
Vanaf 7 oktober 2019 wijzigen de openingsuren van het wijkkantoor in Machelen (gelegen in het gemeentehuis - Woluwestraat 1). Het wijkkantoor zal geopend zijn
Passen deze uren u niet? Dan is een afspraak maken een betere optie. Alle contactgegevens zijn hier terug te vinden.
De politiezone VIMA gaat over tot de contractuele werving voor 1 jaar (met mogelijkheid tot vaste aanwerving met statutarisering) van een calog-personeelslid niveau B als vaste planner bij de interventiedienst.
Het functieprofiel, de aanwervingsvoorwaarden en de inschrijvingsmodaliteiten zijn terug te vinden op de website van jobpol onder het wedstrijdnummer G 5022N 1905.
Datum aanwerving is te bepalen met de laureaat.
Uiterste inschrijvingsdatum : 20/06/2019.
De inschrijvingsprocedure verloopt via jobpol.
Anno 2019 staat de inbraakproblematiek nog steeds hoog op de agenda. Inbraken in woningen zijn dan ook een belangrijke prioriteit voor de lokale politie VIMA. Hoewel het fenomeen de laatste jaren een dalende trend kent, is het patroon vooral afhankelijk van factoren zoals rondtrekkende dadergroepen die in bepaalde periodes al dan niet actief zijn in de omgeving.
In dergelijke gevallen blijft voorkomen nog steeds beter dan genezen. Om deze reden zetten de gemeente Machelen en de lokale politie VIMA ook in de toekomst verder in op preventie en pro-actie. De Preventiecel pakt dit jaar voor het eerst uit met de organisatie van een uitgebreide inbraakpreventiebeurs.
Op woensdag 3 april organiseert onze Preventiecel een fietsgraveeractie op de parking van de sporthal in Machelen, Heirbaan 10. Tussen 13u en 15u kan je er terecht op de parking. Breng zeker je identiteitskaart mee.
Ben je gehecht aan je fiets? Laat dan zeker je rijksregisternummer in je fiets graveren. Dankzij deze unieke en moeilijk te verwijderen code kan de politie eenvoudig jouw naam en adres opzoeken. Veel terug gevonden fietsen geraken anders niet terug bij de eigenaar, omdat we hem of haar niet kennen. Het graveren biedt weliswaar geen garantie tegen diefstal, maar het vergroot wel de kans dat de politie je fiets kan opsporen of terug bezorgen.
Op 22 januari tussen 7u-19u, zullen er werken uitgevoerd worden met een kraan ter hoogte van Woluwestraat 4 (Bpost).
Omwille van de werken zal de Woluwestraat in de richting van de Kerklaan afgesloten worden (een plaatselijke omleiding wordt voozien).
Vanuit de Kerklaan is het verkeer wel mogelijk. Ook geldt er een parkeerverbod ter hoogte van de werken.
Op zondag 30 december 2018 worden er vier veldritten ingericht in Diegem tussen 15.15 uur (eerste vertrek) en 20 uur (laatste vertrek). Gezien de verkeersimpact zowel voor de inwoners van Diegem maar ook voor de plaatselijke handelaars aanzienlijk is, wenst het gemeentebestuur van Machelen haar inwoners hierover dan ook zo volledig mogelijk te informeren. In de week van 3 december werden inwoners van de betrokken straten per brief ingelicht. De inhoud van deze brief kunnen inwoners en bezoekers van de gemeente hier nalezen.
In de nacht van 22 op 23 september en zondag 23 september worden felle rukwinden en veel regenval voorspeld. Het KMI kondigt voor de loop van zondagnamiddag en -avond code geel af over heel het land.
Als voorzorgsmaatregel worden de parken gesloten voor het publiek. Het evenement Broek Tropical van zondag 23 september wordt geannuleerd.
Naar aanleiding van de eerste schooldag heeft het team verkeer van onze politiezone gisteren gecontroleerd op snelheid. Bijzondere aandacht ging naar de zone 30 in de onmiddellijke omgeving van scholen.
In de bebouwde kom werden 609 voertuigen gecontroleerd; twaalf bestuurders werden geverbaliseerd, zijnde 1,96%. In de zone 30 werden 304 voertuigen gecontroleerd. Acht bestuurders werden geverbaliseerd, zijnde 2,63%. In de zone 30 reden 170 van de 304 voertuigen trager dan 30km/uur, zijnde 55,92%.
Samen is dit goed voor een totaal van 913 gecontroleerde voertuigen, waarvan 20 bestuurders geverbaliseerd werden (2,19%)
Deze snelheidscontroles worden tijdens de eerste drie weken van september met dezelfde intensiteit aangehouden.
Bij werkzaamheden aan de tarmac op Brussels Airport, is een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog gevonden. De plaats waar de bom gevonden is, ligt op een veilige afstand van de bewoonde kern van de gemeente.
De werkzaamheden zijn stopgezet en op instructie van DOVO werd preventief een perimeter ingesteld van 100 meter rond de obus.
Na inspectie ervan, heeft DOVO bevestigd dat er geen gevaar is voor de inwoners, passagiers, werknemers van de luchthaven en de operaties op de luchthaven.
Gezien er geen onmiddellijk gevaar is, heeft DOVO beslist de bom onschadelijk te maken gedurende de nacht van dinsdag op woensdag tussen 01.00 en 04.00 uur.
Bij het ontmantelen is een lichte knal niet uit te sluiten.
Het overkomt zelfs de beste bestuurders wel eens dat ze een snelheidsovertreding of een andere verkeersboete in de bus krijgen. Dit is nooit een plezierige zaak, maar de zorg voor verkeersveiligheid blijft een prioriteit in de politiezone VIMA en ook over de grenzen van gemeenten – en zelfs landsgrenzen - heen.
Met de invoering van het crossborder-project werd werk gemaakt van een geautomatiseerde verzending om de administratieve werklast en papierberg te verminderen bij de politie, parketten en politierechtbanken. Niet alleen zullen op deze manier tal van bomen gespaard worden, maar zodoende kunnen de medewerkers van politie en justitie zich meer concentreren op hun kerntaken zoals het vaststellen, opsporen en vervolgen van misdrijven.
Belangrijk gevolg hiervan is dat de verwerking niet meer in de politiezone gebeurt en dat betwistingen gedaan moeten worden op de website www.verkeersboeten.be. Ook het callcenter 02 278 55 60 staat tijdens de kantooruren steeds klaar om uw vragen te beantwoorden. Het heeft dus geen zin meer om onze medewerkers te bevragen, want zij hebben geen zicht op de toestand van je dossier.